Poprzednia

ⓘ Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictw ..



                                               

Microsoft

Microsoft Corporation – jedno z największych na...

                                               

Apple Inc.

Apple Inc. – amerykańska korporacja zajmująca s...

                                               

Samsung

Samsung Group – jedna z największych południowo...

                                               

Adobe Inc.

Adobe Inc. wcześniej Adobe Systems Incorporated...

                                               

McDonald’s

Przedsiębiorstwo zostało założone 15 maja 1940 ...

                                               

Coca-Cola

Coca-Cola – marka napoju gazowanego przedsiębio...

                                               

Pepsi

Pepsi-Cola została wprowadzona na rynek w roku ...

                                               

Amazon.com

Amazon.com, Inc. – amerykańskie przedsiębiorstw...

Marka
                                     

ⓘ Marka

Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa. Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, "podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd "marka” jest synonimem opinii.

Początkiem istnienia każdej marki jest projektowanie nazwy produktu. W gospodarce rynkowej marka ma swoją cenę. "Dobra marka” jest podstawą sukcesu biznesowego. Przeciwieństwem wyrobów markowych są wyroby bezmarkowe ang. no-name, uważane chociaż nie musi to być regułą za tandetę.

Na markę składa się nie tylko nazwa czy logo, ale także elementy komunikacyjne, behawioralne i wizualne, które określają przedsiębiorstwo. Do elementów komunikacyjnych zaliczają się wszystkie elementy, które firma komunikuje, takie jak nazwa, slogan, fanpage na Facebooku czy inne treści. Do elementów behawioralnych zaliczyć można wszelkie zachowania przedsiębiorstwa wobec konsumenta, takie jak polityka zwrotów, zachowanie pracowników, obsługa klienta itp. Do elementów wizualnych zalicza się wszelkie elementy wizualne, w szczególności logo, kolorystyka, sposób rozmieszczania elementów, wygląd opakowań produktów, wygląd wszystkich elementów reklamowych.

Jedną z najstarszych polskich marek jest Kopalnia soli Wieliczka, przedsiębiorstwo działające od XIII wieku oraz jeszcze starsza – Kopalnia soli Bochnia.

W połowie lat 80. rozpoczęto działania marketingowe, które zmieniły znaczenie marki szczególnie w stosunku do odzieży: marka stała się symbolem statusu, przynależności do grupy społecznej, wyznawanej ideologii. Z powodu wzbudzonej potrzeby a nawet obsesji posiadania, nabywcy stali się skłonni płacić nie za produkty, lecz za stworzony działaniami marketingowymi wizerunek.

Od lat 90. XX w. coraz popularniejsza, zwłaszcza wśród młodzieżowych subkultur alternatywnych, ale także w wielu innych środowiskach, jest kontestacja marek jako symbolu konsumpcyjnego, bezrefleksyjnego stylu życia. Kontestacja ta jest regułą w środowiskach alterglobalistycznych, które uważają światową dominację "wielkich” marek takich jak McDonald’s, Nestlé czy Nike za jeden z ważniejszych elementów "złej” globalizacji. Polityczno-społeczny sens takiego postrzegania marki znalazł m.in. wyraz w spopularyzowanym przez Barbera określeniu "makdonaldyzacja”, oznaczającym m.in. bezwzględne niszczenie kultur lokalnych przez rozlewającą się uniformizację sterowaną przez międzynarodowe koncerny. Jedną z bardziej znanych prób usystematyzowania i sprecyzowania protestu wobec "cywilizacji marki” jest książka "No Logo” Naomi Klein.

                                     

1. Wycena marki

Wyceny marki można dokonać na cztery sposoby:

  • koszty historyczne ile pieniędzy włożono do tej pory w promowanie marki
  • koszty zastępowania
  • notowania na giełdzie, wartość rynkowa majątku itp.
  • premia cenowa porównanie danej marki do najlepszych na rynku

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie
Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →